2024./2025.m.g. ‘’Kontakts’’ projektu rakstīšanas mācībās uz Ādažiem devās 3 skolēni no skolēnu pašpārvaldes – Agnese Dambe, Dita Reihenbaha un Gustavs Ostašs, kā arī pašpārvaldes koordinatore Zeltīte Liepiņa. Šo 3 dienu laikā mēs gan rakstījām projektu, gan iemācījāmies daudz paņēmienu un spēļu, ko turpmāk izmantosim projektā.

Projektam izvēlējāmies divus mērķus, proti, jauno pašpārvaldes dalībnieku iesaistīšanu pašpārvaldes vidē un darbos un kā uzlabot skolas emocionālo klimatu, tādejādi radot skolēnu vidū piederības sajūtu skolai un kopienai.

Pirmo mērķi realizējām, dodoties 2 dienu pašpārvaldes izbraucienā. Pirmajā dienā devāmies uz ‘’Raunas Staburagu’’, tur veicām uzdevumus, kuros pārbaudījām sevi precizitātē, ātrumā, loģiskajā domāšanā, izturībā, sevis pārvarēšanā un izaicināšanā. Pildījām uzdevumus, vērstus uz kopīgu komandas darbu. Izmantojām ‘’Kontakts’’ mācībās iegūtās zināšanas un spēlējām spēles, kuras mācību laikā mums iemācīja citu skolu pārstāvji, piemēram, spēli ‘’Princese un sienas’’.

Vakarā braucām uz Zvārtavas pagasta ”Stepiem”. Tur pagatavojām vakariņas, piedalījāmies radošā meistarklasē, kurā kārtīgi varējām izpausties. Vakarā devāmies izpētīt apkārtni – gājām pastaigāties, spēlējām bumbu un skraidījām pa pļavu. Pēc garās pastaigas, protams, vajadzēja arī nedaudz atpūsties, tādēļ, devāmies atpakaļ uz ‘’Stepiem’’ un iekārtojām naktsmītnes, kā arī izspēlējām spēli, kurā vajadzēja sadalīties komandās un sadarbojoties jāizveido ‘’spilvens’’ olai. Protams, viss nav tik vienkārši – viens no komandas ir akls, otrs ir kurls, trešais nevar neko aiztikt, bet pārējie visu drīkst. Šīs aktivitātes mērķis bija iemācīt, ka ir jācenšas iekļaut dažādus cilvēkus, kā arī spēles laikā varēja iejusties citu cilvēku ādā un uz kaut mirkli saprast, ka nav nemaz tik viegli dzīvot, ja esi cilvēks ar īpašām vajadzībām.

Otrās dienas rītā devāmies uz ‘’Kalamecu gravām’’, ko kārtīgi aplūkojām, izbaudījām skaistos dabas skatus un tuvumā esošajā pļavā izspēlējām dažas saliedējošas spēles. Vēlāk devāmies apskatīt Gaujienas muižu un memoriālo muzeju ‘’Anniņas’’, un tad jau bija pienācis laiks doties mājās.

Otro mērķi realizējām, dodoties pie 7.-9. klašu skolēniem klases stundās un pastāstot par to, kas ir mobings, kā tas izpaužas, kādēļ tas jāaptur un kā to veiksmīgāk izdarīt. Iepazīstinājām skolēnus ar ASAP metodi un vairākām palīdzības iespējām, kā arī iemācījām atpazīt mobingu un vardarbību.

Turpinot ideju par mobinga atpazīšanu un apturēšanu, uz sarunām uzaicinājām vieslektorus, kas 7.-9. klašu skolēniem izstāstīja savus stāstus, atklājot, kur viņi ir saskārušies ar mobingu, un, iesaistot skolēnus sarunās, atbildēja uz dažādiem jautājumiem.

Pēdējā ‘’Kontakts’’ aktivitāte bija ‘’skolēns skolēnam’’, kurā izveidojām 6 grupas, ko vadīja pašpārvaldes skolēni un ‘’Kontakta’’ veidotāji. Katru grupu vadīja 2-3 pašpārvaldes pārstāvji. Grupas veidoja 7.-9. klašu skolēni jauktās komandās, tādejādi, mēs centāmies padarīt skolēnus drošākus un tos saliedēt. Aktivitātes laikā vadījām tādas spēles kā ‘’mirkšķināšanos’’, ‘’Bumbiņas’’ un ‘’Baiba’’, kurās gan iepazinām cits citu, gan jautri pavadījām laiku.

“Projekts īstenots Izglītības un zinātnes ministrijas Jaunatnes politikas valsts programmas 2024.-2026. gadam ietvaros”